كُل

أتعلم ازاي تسيطر على شهية الأكل عشان تخس

كل واحد عنده شهية للاكل مختلفة عن الثاني. و معظم الناس ميعرفوش ازاي يسيطروا عليها. ونتيجة لكده فإنها تزيد وزن الجسم من خلال الاكل الزيادة أو اكل أنواع الأكل اللي ماينفعش نأكلها – معظم الوجبات دي من الوجبات السريعة والنشويات ذات نسبة السكر في الدم العالية. ولكن ايه هي أسباب الرغبة الشديدة في تناول الاكل وازاي تسيطر عليها عشان تخس؟

لو رجعنا للماضي البعيد هتلاقي ان الرغبة الشديدة في الأكل عندنا احتمال تكون بدأت لما كان من الصعب الحصول على الأكل. ممكن يكون أسلافنا اشتهوا المواد المغذية التي يحتاجها الجسم في البقاء على قيد الحياة و كانوا بياكلوا زيادة عن حاجتهم لما الأكل بدأ يكون متاح ليهم.

حتى المخ ساعات بيرسل إشارات بأننا محتاجين نأكل أصناف ذات السعرات الحرارية العالية من أجل البقاء على قيد الحياة على الرغم ان الاكل موجود بكثرة في كل مكان من حولنا الايام دي.

بعض الخبراء بيقولوا إن الاكل الكثير من أنواع الأكل السكرية من غير ما يكون فيه أنواع عالية الألياف هيخلينا نجوع بسرعة بعد الأكل. الأكل اللي بيكون فيه السكر والدهون أو الصوديوم (الملح) عالي هيحفز جسمك على إصدار الدوبامين (dopamine) و ده هيبعت اشارة للمخ علشان يطلب زيادة من الأكل ده. بعض الخبراء بيقولوا أن اكل كمية صغيرة من البروتين يمكن أنه يخليك تأكل أكتر من غير ما تشبع. إذا كنت تحرق سعرات حرارية كتير (خلال التدريبات الخاصة بك) اكتر من السعرات الحرارية اللي بتأكلها، فالجسم هيحاول يعويض الطاقة المفقودة عن طريق انه يخليك عاوز تاكل الحلو أو اكلات دهنية ذات السعرات الحرارية العالية.

أيا كان السبب وراء الشهوة دي فهناك كذا طريقة عشان تسيطر عليها، على الرغم من أنك مش هتدر تقضي عليها تماما.

تأكد أنك لست جعان

الخطوة الأولى هي التأكد من كنت أكل ما يكفي من السعرات الحرارية "لتغطية" نفقاتك من الطاقة. تأكد انك اكلت النوع الصحي و الصحيح من السعرات الحرارية، بطبيعة الحال. إذا كنت تحرق سعرات حرارية اكتر من اللي بتستهلكه، هتكون دائما جعان وتتلهف على الاكل عالي السعرات الحرارية. هو ده السبب الذي لازم تقطع فيه فقط 300 او 500 سعرة حرارية تحت مستوى الصيانة لما تبدا نظام تخسيس (دايت).


إذا كنت متأكد من أنك أكلت الكمية الصحيحة من السعرات الحرارية وغطيت احتياجات الطاقة الخاصة بك ولسه حاسس  بالحاجة إلى تناول شيء حلو او المواد الدهنية أو مالحة لازم تبعد عن مثيرات الاحساس بالجوع.


اكتب ملاحظات باللي بتعمله قبل ماتحس بالجوع وابدا تعمل حاجه مختلفة اشغل مخك باي حاجه تانية. حالو لا تشوف ولا تشم الحاجات التي هتسبب لك الحاجة إلى اكلات غير صحية. حاول انه مايكونش في البيت وجبات سريعة وحلويات

أشرب مياه

ساعات المخ بيخلط بين الجوع والعطش. اشرب كبايه مياه اما تحس بالجوع عشان تعرف اذا كنت فعلا جعان ولا بس عطشان.
نقي الاكل منخفض السعرات الحرارية و انواع الاكل المليان بالألياف فدائما أحسن حاجه انك تاكل الاكل اللي نسبة السكر في الدم فيه منخفضة والغنية بالألياف الغذائية ، زي الفاكهة والخضار،

لما تحس بالجوع بدلا ما تاكل وجبات سريعة غير صحية.  كل قصعة فاكهة او خضار طازة هيخلوك تحس بالشبع لما تجوع في غير وقت وجبتك الاساسية.

كٌل مكسرات

ممكن تاكل كبشة إيد من الجوز واللوز وعباد الشمس النيء لما تحس بالجوع. لأن فيهم نسب عالية من الألياف والدهون الصحية والبروتين - و هتحسسك بالشبع.

الراحة

المعروف أن الكثير من التوتر بيحفز شهوة الاكل بشكل كبير. يمكنك تتعلم ازاي تتعامل مع الإجهاد عشان يخلصك من اكل المئات من السعرات الحرارية الزايدة يوميا. أقترح عليك أن تعلم بعض تقنيات الاسترخاء للتعامل مع مستويات التوتر الزيادة.

أخذ غفوة

يمثل التعب في حد ذاته شكل كبير من اشكال الإجهاد على الجسم. حاول تاخذ قيلولة ونام على الاقل 6 الى 8 ساعات كل ليلة.

تحديد يوم للغش

يوم الغش معناه اكل الوجبات السريعة اللي بتحبها مرة واحدة في اليوم ده من وقت للتاني. اكل الوجبات السريعة هيخليك تحس بالسعادة والرضا، عشان كده تقدر  تأكل نظيف بعد يوم الغش. تقدر تاكل الشوكولاته من وقت للتاني ولكن ليس علبة كاملة من الشوكولاتة وليس كل يومين.
ساعات شعور الرغبة الشديدة في الاكل بسبب نقص بعض العناصر الغذائية. و ديه لائحة من اللي تقدر تأكله لما تحس بالجوع او مشتهي أكلة معينة.

مشتهي نقص في البديل الصحي

الحلويات و السكريات:

المغنيسيوم تقدر تاخده عن طريق اكل الفواكه والخضراوات والمكسرات والبذور أو البقوليات.
الكروم تقدر تاخده عن طريق اكل الفراخ والبروكلي و بعض انواع الجبن قليلة الدسم والعنب.
الكربون الفواكه والخضروات.
الفوسفور الفراخ والبيض واللحوم الحمراء والحبوب والمكسرات.
الكبريت الملفوف (الخص)، والقرنبيط، والبروكلي.
تريبتوفان الكبده والجبن والبطاطا الحلوة، والسبانخ.

الكربوهيدرات المعقدة مثل المكرونة

النيتروجين

الاكلات الغنية بالبروتين زي اللحوم والبيض والسمك.

الأطعمة الدهنية

الكالسيوم الألبان - الحليب والجبن والزبادي.