عِيش

يعني ايه نفقات الطاقة اليومية

استهلاك الطاقة هو مقدار الطاقة (أو السعرات الحرارية) التي يحتاجها الانسان عشان يعمل وظيفة جسدية زي التنفس، حركة الدورة الدموية، وهضم الاكل، أو الحركة البدنية. مجموع نفقات الطاقة اليومية (TDEE) هو العدد الإجمالي من السعرات الحرارية التي بتحرق كل يوم. عشان مايزدش وزنك، لازم كمية الطاقة او السعرات الحرارية تكون متوازنة مع نفقات الطاقة.

تعريف طاقة الإنفاق

عشان تعرف ايه هو استهلاك الطاقة لازم تعرف الاول ازاي جسمك بينتج الطاقة لتوفير الوقود الازم للحركة اليومية، جسمك يخلق طاقة في شكل حرارة. الطاقة بتتقاس في شكل السعرات الحرارية. إجمالي عدد السعرات الحرارية اللي بتتحرق على شكل طاقة كل يوم هو مجموع النفقات الطاقة اليومية الخاصة بك أو TDEE.
إجمالي استهلاك الطاقة اليومي يمكن أن تختلف من شخص لآخر بسبب اختلاف حجم الجسم والجنس وتكوين الجسم ومستوى النشاط. الإنفاق الكلي للمرأة صغيرة الحجم للطاقة قد تكون 1800 سعرة حرارية في اليوم أو أقل. ولكن TDEE لرجل كبير قد يكون 2000 سعرة حرارية أو أكثر.
تِقدر تقدر نفقات الطاقة الخاصة بك لنشاط معين باستخدام آلة حاسبة على الانترنت زي المجلس الأمريكي للتمارين.

طاقة الإنفاق والتخسيس

لإنقاص وزنك، لازم تعرف ازاي تحرق سعرات حرارية اكتر من اللي بتاكله. وده معناته إنك محتاج:

  • زياده نفقات الطاقة
  • تقليل سعراتك الحرارية من الاكل
  • مزيج من الاتنين عشان يعمل عجز في السعرات الحرارية (عجز السعرات الحرارية = نفقات الطاقة ناقص سعرات حرارية)

الخبراء بيقولوا عشان تخس 1-2 رطل (0.6 -0.9 كيلو) من الدهون في الأسبوع لازم يكون عجز السعرات الحرارية من 3500 الى 7000 سعرة حرارية في الأسبوع.
خلق العجز في السعرات الحرارية بسيط ولكن عشان تستخدمه في التخسيس لازم تتعلم تغيير العادات اليومية بانك تأكل أقل وتتحرك اكتر وده بيمثل تحدي لناس كتير، عشان زيادة نفقات الطاقة محتاج تمرينات رياضية مجهدة إلى حد ما لخلق العجز في السعرات الحرارية.

ازاي تحسن طاقة الإنفاق

ممارسة الرياضة مش الطريقة الوحيدة لزيادة إنفاق الطاقة بتاعتك. فيه حبوب تخسيس ومكملات  غذائية بتدعي أنها تساعد على زيادة التمثيل الغذائي بتاعك أو تساعدك على حرق مزيد من السعرات الحرارية كل يوم. معظم الحبوب دية إما غير آمنة أو غير فعالة جدا وعموما مانصحش بيهم إلا إذا وصفه لك الطبيب المعالج.