إتحرك

بالصور...تمارين بسيطة لتقوية الجسم

انت مش محتاج الاوزان الموجودة في الجيم عشان تبني عضلات و لو مش هتعرف تروح الجيم تتمرن هناك جرب مجموعة التمارين دي

كرر التمارين الأربعة على قد ما تقدر في وقت محدد، تقدر تريح لمدة 30 ثانية بين كل منهما. لكن لو عاوز تحرق دهون اكتر حاول ماتريحش بين التمارين. ريح دقيقة بعد ماتخلص كل لفة من التمارين دي و كررهم من 3 الى 5 لفات

مميزات تسلسل التمارين

بمجرد إنك عملت التمارين دي واحد وراء الثاني – يعني 20 عدة ضغط وبعدها 20 عدة Lunge وبعدها 10 عدات عقلة ونهيت المجموعة ب 60 ثانية Plank، هتبني قوة عضلية وقدرة على التحمل.

أتحرك ببطء

لما تلاقي نفسك وصلت لمرحلة متقدمة وعاوز تتحدى جسمك عشان يقوى اكتر اثبت عند اكتر وضع من التمرين لمدة 5 إلى 10 ثوان قبل ما تحسبها عدة. ده هيزود صعوبة التمرين لأنك هتضغط على جهازك العصبي وهتزيد قدرة تحمل العضلة بزيادة الوقت اللي العضلة مضغوطة فيه من غير ما تزود اي اثقال

حاول دي:

اعمل تمارين Squat هوائي لاكتر عدد ممكن خلال 20 ثانية وبعدها اعمل 10 عدات ضغط – دي تعتبر عدة واحدة – كررها 7 مرات من غير ما تاخد أي راحة.